Krótka historia perfum cz.3

chanel

Trudno powiedzieć, czy zapachy mają wpływ na historię, czy historia na zapachy  i czy w ogóle są to zdarzenia, które można łączyć, trzeba jednak zauważyć, że wraz z pojawieniem się Eau de Cologne, rozpoczęły się w Europie zmiany polityczne i obyczajowe, Rewolucja Francuska i swego rodzaju „moda na mycie ciała” … słowem: brak intensywnego zapachu.
Kto pachniał ciężkimi zapachami popadał w podejrzenie, że chce ukryć swój brud. Lekkie, kwiatowe zapachy miały podkreślać niewinność i czystość. W gruncie rzeczy były to dość beznamiętne kompozycje, których uroda była doceniana do połowy XIX w, potem zniknęły bezpowrotnie.

W XIX w. pojawił się Pierre-Francois Pascal Guerlain, który w swoim sklepiku na Rue de Rivoli  sprzedawał pomady, mydła,  perfumy i pasty do zębów. Można było również zamówić  tam zapach, na prezent lub dla siebie. Wkrótce Guerlain stał się na tyle popularny, że dwory książęce i królewskie zamawiały u niego zapachy dla książąt i królow: Imperial, Bouquet de Napoleon, Bouquet du Prince Imperial były zapachami stworzonymi na takie właśnie zlecenie.

Koło końca XIXw rozpoczęła się era emancypacji kobiet. Paryżanki myły się i perfumowały. Perfumy znów zaczęły być oznaką elegancji i bogactwa, w przeciwieństwie do tanich flakoników rozprowadzanych na bazarach.
Guerlain stworzył wówczas Rococo, Le Jardin de mon Cure, które nawiązywały do czasów wielkich majątków, bogactwa i monarchii. Były to jednak ostatnie „stare, dobre”  perfumy…

XXw to wiek chemii i syntetycznych składników zapachowych, które mogły zastąpić drogie, trudne do zdobycia składniki naturalne.Perfumy stały się tańsze w produkcji i bardziej dostępne.
Bywalczynie kawiarni, kabaretów, sal balowych i koncertowych mogły do woli cieszyć się i wypróbowywać coraz to nowe kompozycje zapachowe w perfumach, mydłach, balsamach do ciała.

W 1874r urodził się Francois Coty, perfumiarz, który stworzył kompozycję szyprową w skład której wchodzą: mech dębowy, paczula i bergamotka, a nazwa wywodzi się od Cypru, miejsca naturalnego występowania tych składników. Coty zapoczątkował w ten sposób całą rodzinę zapachów szyprowych (obok orientalnych i kwiatowych). W 1922 działający w Nowym Jorku Coty stworzył jedną z największych firm perfumiarskich działających do dziś.

Z tej samej szkoły „ojców zapachów luksusowych” pochodził również Armand Petitjean, który w 1935r. założył firmę Lancome (od zamku Lancome, który zachwycił Petitjeana ogrodami różanymi). Pierwsze zapachy tego kreatora to swoiste kamienie milowe tej marki: Conquete, Tropique, Tendres Nuits, Bocage i w 1952 Tresor.

Luksusowe dobra kosmetyczne zaczęły pojawiać się w wyrastajacych na zachodzie Europy jak grzyby po deszczu Domach Towarowych i Domach Mody. To wtedy narodził się legendarny do dziś Dom Mody Gabrielle „Coco” Chanel.
Gabrielle uwolniła kobiety od ciężkich sukien i tkanin, wprowadziła do ubioru lekkość, elegancję i prostotę i wylansowała jedyny w swoim rodzaju zapach.
Perfumiarz Ernest Beaux, który otrzymał od Coco zlecenie stworzenia zapachu specjalnie dla jej domu mody, przyniósł jej od razu 10 różnych kompozycji. Ta oznaczona nr 5 wydała się Gabrielli najciekawsza. I tak już zostało. Chanel No. 5 – prosta historia, wielkie dzieło.
Inność zapachu polegała na tym, że syntetyczne składniki potraktowano na równi z naturalnymi, oraz użyto po raz pierwszy aldehydów, odpowiedzialnych za swoistą świeżość zapachu. Dodatkowo prosty, klasyczny, minimalistyczny flakon. Dla prawdziwej rewolucji w zapachach czasami mniej oznacza więcej.

Od tego momentu branża modowa na stałe zaczęła rządzić w świecie perfum. Christian Lacroix, Christian Dior, Yves Saint Laurent- to pierwsi projektanci mody, dla których zapach stał się równie ważny, co ubiór.
Na przestrzeni czasów składniki i ulubione zapachy ulegały zmianom: przed I wojną światową królowały zapachy kwiatowe, w latach 20 egzotyczne, w latach 30 tajemnicze i erotyczne.  W latach 40 wspomniane już zapachy Chyrowe, zaś od lat 50 modne jest praktycznie wszystko. To czas, kiedy pojawiły się również perfumowane wody po goleniu, dzięki którym mężczyźni mogli sięgnąć po odrobinę więcej zbytku, niż woda kolońska.
Od lat 60 zeszłego wieku o sukcesie lub porażce zapachu decyduje już chyba głównie marketing…Wielość zapachów odpowiada rozmaitym potrzebom i zachowaniom klientów. Zamiast drogich, ciężkich perfum często wybierane są wody perfumowane lub toaletowe, często klienci nie decydują się na jeden zapach, ale kilka w zależności od nastroju czy okazji.

Jednak ciagle, bez względu na czas i epokę- najbardziej znanym i utrwalonym powodem stosowania perfum jest chęć zwrócenia uwagi na siebie i oczarowania wybranki czy wybrańca… Historia stara ja świat, zawsze aktualna…

 

Dodaj komentarz